Monday, 21 June 2021

Soalan dan Skema Jawapan Pendidikan Moral Tingkatan 3

 Unit 9 Tanggungjawab Sosial Tanggungjawab Bersama.

1.    Berikan 4 contoh tanggungjawab sosial anda sebagai anggota masyarakat? Satu                    jawapan telah diberikan (TP1)

        a.    .......................................................................................................................................

        b.    .......................................................................................................................................

        c.    menyertai kempen derma darah dan derma organ

        d.    .......................................................................................................................................

        e.    .......................................................................................................................................

2.    Senaraikan 5 kepentingan melaksanakan tanggungjawab sosial dalam masyarakat. Dua         jawapan telah diberikan (TP2)

        a.    .......................................................................................................................................

        b.    .......................................................................................................................................

        c.    .......................................................................................................................................

        d.    Memupuk perasaan cinta akan negara

        e.    .......................................................................................................................................

        f.    .......................................................................................................................................

        g.    Meringankan beban golongan  kurang bernasib baik

3.    Nyatakan 4 peranan individu sebagai anggota masyarakat dalam melaksanakan                       tanggungjawab sosial. Satu jawapan telah diberikan. (TP4)

        a.    .......................................................................................................................................

        b.    .......................................................................................................................................

        c.    .......................................................................................................................................

        d.    Menyumbangkan masa dan tenaga.

        e.    .......................................................................................................................................

4.    Cadangkan 3 idea baharu untuk menggalakkan generasi muda melaksanakan                          tanggungjawab sosial.

        Dua contoh idea telah diberikan. (TP3)

        a.    .......................................................................................................................................

        b.    .......................................................................................................................................

        c.    Mengadakan kempen kesedaran tentang khidmat sosial.

        d.    .......................................................................................................................................

        e.    Memberikan diskaun bagi bayaran perubatan di premis kerajaan kepada mereka                     yang aktif dalam dalam aktiviti sosial.


SKEMA JAWAPAN

1.    a.    melibatkan diri dalam aktiviti gotong royong

       b.    mengutip derma bagi membantu mangsa bencana alam

       c.    melibatkan diri dalam kempen menjaga alam sekitar

       d.    menyertai aktiviti membersihkan rumah warga tua, anak yatim dan orang kurang upaya

 2.   a.    Mengeratkan hubungan antara anggota masyarakat.

        b.    Melahirkan masyarakat yang penyanyang dan bersatu padu

        c.    Memerlihara alam sekitar daripada pencemaran

        d.    Memastikan keselamatan penduduk setempat

        e.     Menyelamatkan nyawa merekan yang terancam

3.     a.    Melibatkan diri dalam aktiviti kemasyarakatan

        b.    Menyumbangkan wang dan barangan keperluan

        c.    Memberikan sokongan dan kepakaran 

        d.    Menjayakan aktiviti kesukarelawan

4.    a.    Mengiktiraf generasi muda yang yang aktif dalam aktiviti kemasyarakatan

       b.    Memberikan anugerah kepada generasi muda yang aktif dalam aktiviti khidmat                       sosial

        c.    Melantik generasi muda yang berkebolehan dan aktif sebagai duta khidmat sosial.

Sunday, 20 June 2021

Cara Memohon Pengambilan Guru Secara One Off

Kementerian Pendidikan mengumumkan akan mengambil 18,702 pegawai pendidikan gred DG41 secara ‘one off’ untuk mengatasi kekurangan guru di negara ini khususnya membabitkan negeri dan mata pelajaran tertentu.


  Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr. Radzi Jidin

Perkara ini telah dimaklumkan oleh Menteri Kanan Pendidikan sendiri setelah melihat dan menyedari masalah kekurangan guru yang kritikal dalam negara amnya dan khasnya di negeri-negeri seperti Johor, Selangor, Sabah dan Sarawak untuk melaksanakan Pengajaran dan Pembelajaran dari Rumah (PDPR) ikut norma baru sesi pembelajaran ekoran daripada masalah pendamik COVID-19. 


Negeri dengan jumlah Kekosongan Guru Tertinggi Tahun 2021

Menurut Menteri Kanan Pendidikan, Datuk Dr. Radzi Jidin, pihaknya akan mengeluarkan iklan tawaran pada 7 Julai ini dan penempatan secara berperingkat akan dibuat bermula Oktober. 

Beliau menjelaskan, Kementerian Pendidikan akan bekerjasama dengan Suruhanjaya Perkhidmatan Pendidikan (SPP) untuk memastikan perancangan ia lebih teratur dengan pendekatan baharu dibuat kementerian bersama SPP dan Jabatan Perkhidmatan Awam (JPA).

Pengambilan ini bertujuan untuk mengurangkan jurang kekurangan guru dan mata pelajaran yang menghadapi masalah kekurangan guru,” katanya dalam sidang akhbar hari ini.

“KPM perlukan sejumlah guru untuk mata pelajaran tertentu, tapi bekalan (guru) yang ada untuk subjek tersebut amat terhad. Sebaliknya, bekalan untuk mata pelajaran yang mana opsyennya telah penuh, mungkin lebih ramai. Antara subjek dengan kekurangan guru yang tinggi di sekolah rendah ialah Bahasa Inggeris, Sejarah, Pendidikan Khas, Pendidikan Agama Islam, Teknologi Maklumat dan Komunikasi, manakala di sekolah menengah ialah Bahasa Melayu, Bahasa Inggeris, Pendidikan Khas, Pendidikan Agama Islam serta Reka Bentuk dan Teknologi.

Ditanya jika pengambilan khas itu mengutamakan calon yang mempunyai latar belakang ikhtisas pendidikan sahaja, Datuk Dr. Radzi berkata calon yang mempunyai kelulusan lain juga akan dipertimbangkan menggunakan pendekatan holistik. Datuk Dr. Radzi berkata, kerjasama itu juga akan meliputi urusan panel penemuduga, logistik dan keurusetiaan.

Soalan dan Skema Jawapan PJPK Tingkatan 3

Bab Kecergasan Fizikal 

1.    Seseorang individu dikatakan mempunyai kecergasan yang baik sekiranya

        A.     tidak mempunyai penyakit kronik seperti penyakit jantung 

        B.     dapat melakukan aktiviti harian tanpa mengalami sebarang kecederaan. 

        C.     menggunakan tenaga yang maksimum ketika melakukan larian 800 meter

        D.     mampu melakukan aktiviti fizikal dengan menggunakan tenaga yang minimun                         tanpa cepat berasa letih atau lesu 

2.    Apakah fungsi jantung?

        A.    mengepam darah melalui sistem otot badan

        B.    membekalkan oksigen kepada sistem kardiovaskular

        C.    membekalkan glukosa kepada sistem perkumuhan badan

        D.    mengepam darah melalui sistem peredaran pulmonari dan sistemik

3.    Daya tahan kardiovaskular ialah keupayaan sistem kardiovaskular mengedar darah                beroksigen ke otot-otot dan membawa bahan kumuhan keluar dari otot.

        Sistem kardiovaskular terdiri daripada,

        A.    ginjal, jantung dan perut.

        B.    jantung, pankeras dan limfa.

        C.    perut, usus, vena dan rangkaian arteri

        D.    rangkaian arteri, vena, jantung dan paru-paru.

4.    Jari yang mesti digunakan semasa aktiviti mengira nadi ialah,

        A.    ibu jari dan jari telunjuk

        B.    jari hantu dan jari manis

        C.    jari hantu dan jari telunjuk

        D.    ibu jari, jari hantu dan jari telunjuk.

5.    Aktiviti yang melibatkan pergerakan dari satu stesen ke satu stesen yang lain dikenali               sebagai

        A.    latihan jeda

        B.    latihan litar

        C.    latihan Fartlek

        D.    latihan daya tahan otot.

6.    Aktiviti yang dilaksanakan secara berterusan dengan pelbagai tahap kelajuan dikenali             sebagai

        A.    latihan litar

        B.    latihan Fartlek

        C.    latihan daya tahan otot

        D.    latihan jeda

7.    Aktiviti aerobik berupaya meningkatkan daya tahan kardiovaskular, contohnya ........

        A.    bangkit tubi

        B.    larian pecut

        C.    tekan tubi

        D.    lompat tali untuk jantung

8.    Setiap kali selepas melakukan sesuatu aktiviti, seseorang atlet perlu

        A.    merehatkan badan

        B.    menyejukkan badan

        C.    memanaskan badan

        D.    merenggangkan badan

9.    Apakah yang dimaksudkan dengan kuasa?

        A.    Keupayaan individu melakukan pergerakan yang berterusan dengan daya yang                       minimum

        B.    Keupayaan individu melakukan pergerakan yang berterusan dengan daya yang                       maksimum

        C.    Keupayaan individu melakukan pergerakan yang pantas dengan daya yang                           minimum

        D.    Keupayaan individu melakukan pergerakan  yang pantas dengan daya yang                            maksimum.

10.    Berikut merupakan bukan faedah yang diperolehi daripada latihan kecergasan.

        A.    berasa sihat

        B.    kelihatan menarik

        C.    mengurangkan waktu pembelajaran

        D.    menikmati kehidupan yang sempurna

11.    Latihan lari jarak jauh dapat mengembangkan komponen kecergasan.....

        A.    kelenturan

        B.    kepantasan

        C.    kekuatan otot

        D.    daya tahan kardiovaskular

12.    Aktiviti tekan tubi bertujuan menguji

        A.    imbangan

        B.    kelenturan

        C.    daya tahan otot

        D.    daya tahan kardiovaskular

13.   Latihan ini mengandungi beberapa jenis aktiviti yang berbeza di setiap stesen. Masa                untuk  melakukan aktiviti di setiap stesen ditetapkan. 

        Apakah nama latihan tersebut?

        A.    latihan litar 

        B.    latihan jeda

        C.    latihan Fartlek

        D.    latihan beban

14.    Prinsip utama dalam pencegahan kecederaan sukan ialah

        A.    pemeriksaan kesihatan

        B.    mematuhi peraturan keselamatan

        C.    memanaskan badan dan menyejukkan badan

        D.    melakukan aktiviti secara ansur maju

15.    Berlaku hipertrofil kardiak hasil dari penebalan dinding ventrikel kiri. Adaptasi fisiologi ini          berupaya....

        A.    melambatkan kadar nadi pemulihan

        B.    menurunkan kapilarisasi di otot-otot

        C.    meningkatkan kadar nadi rehat (KNR)

        D.    meningkatkan kadar pengepaman darah beroksigen

16.   Dalam Ujian Daya Tahan Tenaga Asas (UDTA) aktiviti larian 1500 meter bertujuan                  menguji

        A.    kuasa

        B.    kekuatan

        C.    daya tahan otot

        D.    daya tahan kardiovaskular


    SKEMA JAWAPAN

1.    D

2.    D

3.    D

4.    C

5.    B

6.    B

7.    D

8.    D

9.   B

10.   C

11.    D

12.    C

13.    A

14.    B

15.    D

   16.    D   

Ketahui Lebih Lanjut