Saturday 9 October 2021

Soalan dan Skema Jawapan PJPK Tingkatan 3 Tajuk Bola Keranjang

Jawab semua soalan.

1.    Bola keranjang ialah permainan kategori

        A.    memadang

        B.    jaring

        C.    serangan

        D.    bertahan

2.    Siapakah yang mengasaskan permainan bola keranjang?

        A.    Ben Johnson    

        B.    Carls Lewis

        C.    Michael Jordan

        D.    Dr James Nailsmith

3.    Pada tahun bilakah permainan bola keranjang dimulakan?

        A.    tahun 1981

        B.    tahun 1891

        C.    tahun 1898

        D.    tahun 1988

4.    Apakah tujuan permainan bola keranjang dimainkan?

        A.    menghadang pergerakan lawan

        B.    menunjukkan teknik lakuan yang betul

        C.    melakukan hantaran bola dengan lakuan yang betul

        D.    memasukkan bola ke keranjang lawan dan mempertahankan keranjang                   sendiri

5.    Berapa orangkah pemain bola keranjang yang bermain untuk satu pasukan?

        A.    5

        B.    6

        C.    7

        D.    8

6.    Berikut merupakan kemahiran asas permainan bole keranjang kecuali,..

        A.    kemahiran menghantar

        B.    kemahiran mengelecek

        C.    kemahiran menjaring

        D.    kemahiran membaling

7.    Dalam permainan bola keranjang, berapakah mata jika menjaring dari luar               garisan D?

        A.    1

        B.    2

        C.    3

        D.    4

8.    Terdapat 3 cara melakukan kemahiran menghantar ialah

        I.    hantaran paras dada

        II.    hantaran lantun

        III.    hantaran deras

        IV.    hantaran atas kepala

        A.    I, II, III

        B.    II, III, IV

        C.    I, III, IV

        D.    I, II, IV

9.    Apakah yang dimaksudkan dengan kedudukan ancaman tiga?

        A.    kedudukan bila pemain berhenti bermain

        B.    kedudukan bila pemain sedang bermain

        C.    kedudukan bila pemain memegang bola dengan kedua belah tangan di                    paras pinggang

        D.    kedudukan bila pemain selesai membuat jaringan 

10.    Tiga aktiviti yang boleh dilakukan bila pemain berada dalam kedudukan                 ancaman tiga ialah?

        I.    menghantar

        II.    menghadang

        III.    mengelecek

        IV.    menjaring

        A.    I, II, III

        B.    I, II IV

        C.    I, III, IV

        D.    II, III, IV

11.    Menjaring merupakan kemahiran asas permainan bola keranjang. Tiga gaya         melakukan jaringan adalah

        I.    gaya lay up

        II.    gaya set shot

        III.    gaya free shot

        IV.    gaya jump shot

        A.    I, II, III

        B.    I, II, IV

        C.    I, III, IV

        D.    II, III, IV

12.    Berapakah saiz bola bagi kategori lelaki sekolah menengah?

        A.    saiz 5

        B.    saiz 6

        C.    saiz 7

        D.    saiz 8

13.    Berapakah saiz gelanggang bola keranjang?

        A.    28 meter panjang X 15 meter lebar

        B.    30 meter panjang X 16 meter lebar

        C.    32 meter panjang X 18 meter lebar

        D.    34 meter panjang X 20 meter lebar

14.    Pelanggaran dalam permainanbole keranjang disebut

        A.    pivot

        B.    block

        C.    violation

        D.    fouls

15.    Hantaran ini sesuai digunakan jika pemain berada jauh dan dilakukan dengan         cepat. Apakah jenis hantaran ini?

        A.    hantaran paras dada

        B.    hantaran lantun

        C.    hantaran atas kepala

        D.    hantaran berpusing


SKEMA JAWAPAN

1.    C

2.    D

3.    B

4.    D

5.    A

6.    D

7.    C

8.    D

9.    C

10.    C

11.    B

12.    C

13.    A

14.    D

15.    C



Soalan dan Skema Jawapan Pendidikan Moral Tingkatan 3 Unit 14 Kemanusiaan Asas Kemoralan

Jawab semua soalan.

1.    Apakah yang dimaksudkan dengan undang-undang kemanusiaan                                          antarabangsa?

        A.    peraturan yang digunakan untuk melindungi ekonomi antarabangsa
        B.    peraturan yang digunakan  untuk melindungi alam sekitar antarabangsa
       C.    peraturan yang atas dasar untuk melindungi laut dan hidupan di                                                 dalamnya
      D.   peraturan yang atas dasar kemanusiaan, menentukan batasan untuk                                       mengehadkan kesan konflik bersenjata.

2.     Berikut antara peraturan asas dalam undang-undang kemanusiaan                         antarabangsa kecuali,..

        A.    dilarang membunuh orang awam, tentera yang cedera dan tawanan                        perangan
        B.    tidak boleh membunuh dan mencederakan orang yang menyerahkan diri                 dan tidak berupaya.
        C.    boleh melakukan penderaan fizikal dan mental terhadap tawanan perang
        D.    melindungi kakitangan perubatan dan wartawan
3.   Berikan 4 kepentingan pengekalan undang-undang kemanusiaan antarabangsa
       
        i.     ____________________________________________
        ii.    ____________________________________________
        iii.   ____________________________________________
        iv.     ____________________________________________

4.    Berikut merupakan contoh pencabulan undang-undang kemanusiaan                       antarabangsa kecuali,..

        A.     menyerang kakitangan perubatan
        B.     merampas harta benda orang awam
        C.     menggunakan senjata nuklear, kimia dan biologi
        D.     melindungi wartawan yang membuat liputan dilokasi 

5.     Senaraikan 4 kesan pengabaian undang-undang kemanusiaan antarabangsa
        
        i.     _____________________________________________
        ii.     ____________________________________________
        iii.     ____________________________________________
        iv.     ____________________________________________

6.     Namakan 2 badan yang bertanggungjawab dalam menjaga keamanan dunia.
        
        i.     ___________________________________________
        ii.     ___________________________________________

7.     Nyatakan 2 jenis senjata yang tidak boleh digunakan semasa berperang dan            menakluk negara lain.
       
        i.     ___________________________________________
        ii.     ___________________________________________

8.   Berikut merupakan risiko yang akan diterima oleh  negara yang menerima              mangsa pelarian peperangan.         
        A.     ekonomi negara itu meningkat 
        B.     negara itu akan aman damai
       C.     ketidakstabilan politik kerana terpaksa menanggung beban kebanjiran                     pelarian
        D.     kewujudan masyarakat majmuk negara tersebut

9.    Undang-undang kemanusiaan antarabangsa, digubal bertujuan untuk,
       
        A.    melindungi alam sekitar antarabangsa
        B.    melindungi aktiviti perdagangan antarabangsa
       C.    melindungi individu yang tidak terlibat peperangan dan mengehadkan                       penggunaan senjata dan kaedah peperangan
        D.    melindungi persempadanan laut antarabangsa 

10.    Berapakah peraturan asas yang ditetapkan dalam undang-undang                          kemanusiaan antarabangsa?

        A.    4
        B.    3
        C.    2
        D.    1

11.    Berikut merupakan kepentingan pengekalan undang-undang kemanusia                 kecuali, 
     
        A.    masyarakat berasa selamat
        B.    perkembangan negara terus berkembang
        C.    hubungan dengan negara lain musnah
        D.    flora dan fauna terperihara

12.    Bagaimanakah anda, sebagai pelajar menyalur pendapat mengenai konflik             kemanusiaan yang berlaku dengan cara yang betul?

        A.    membuat laporan bertulis kepada pihak berkuasa
        B.    membuat bantahan di jalan raya
        C.    menelefon pihak berkuasa
        D.    membuat pemberontakan di pejabat kerajaan

SKEMA JAWAPAN

1.    D
2.    C
3.    Rujuk buku teks (Mana-mana 4 yang betul)
4.    D
5.    Rujuk buku teks 
6.    Rujuk buku teks
7.    Rujuk buku teks
8.    C
9.    C
10.    A
11.    C
12.    A

 

Ketahui Lebih Lanjut