Thursday, 17 June 2021

Soalan dan Skema Jawapan Latihan Pemerkasaan Reka Bentuk dan Teknologi (RBT) Untuk Penilaian Bilik Darjah (PBD)

 

Reka Bentuk Dan Teknologi (RBT)

Latihan Pemerkasaan Reka Bentuk dan Teknologi  (RBT) Pentaksiran Bilik Darjah (PBD)

Jawab semua soalan.

1.         Apakah tujuan utama reka bentuk dan teknologi kepada manusia?

A.      Merancang keperluan dalam kehidupan seharian

B.      Memenuhi keperluan dan kehendak manusia

C.      Mengetahui kehendak  segelintir manusia

D.      Memenuhi keperluan dan kehendak semasa

2.       Nyatakan 2 kepentingan reka bentuk dan teknologi dalam kehidupan harian di sekolah?

A.      ………………………………………………………………………………..

B.    …………………………………………………………………………………

3.        Antara berikut yang manakah bukan kepentingan reka bentuk makanan?

A             Kebebasan memilih kepada pengguna

B             Menzahirkan nilai estetika

C             Melindungi Etika Sosial

D             Memberikan faedah kepada pengusaha

4.       Jadual 1 menunjukkan ciri-ciri dua jenis arus. 

Nyatakan jenis arus itu pada ruang yang disediakan.

Ciri -ciri

Jenis arus

Voltan bagi arus jenis ini boleh dinaikkan dan dan diturunkan.

 

Merujuk kepada system kuasa hanya satu kekutuban voltan atau arus.

 

 Jadual 1

5.         Maklumat berikut berkaitan dengan kriteria bagi suatu reka bentuk yang baik.

                     Suatu ciri keselesaan yang ada pada produk dan biasanya menjadi pilihan pengguna

 

             Apakah kriteria tersebut?

  A.    Kebolehpasaran

  B.     Inovasi

  C.     Estetika

  D.    Ergonomik


6.         Antara yang berikut, yang manakah benar tentang komponen dalam system fertigasi     komersial?

                    I.            Penapis

                 II.            Set penitis

              III.            Bekalan elektrik

              IV.            Alat pengukur kualiti air

A.        I, II dan III

B         I, II dan IV

C.        I, III dan IV

D.        II, III dan IV

7.Maklumat berikut adalah pengurusan tapak dan alatan untuk sistem fertigasi.

Aktiviti meratakan tanah dilakukan sebelum meletakkan tanaman yang telah disemai

 

         Tandakan (/) bagi kesan aktiviti tersebut yang betul dan (×) bagi yang salah pada petak           yang disediakan.

Untuk mendapat tumbesaran pokok yang seragam

 

Bertujuan untuk mendapatkan aliran baja yang sama

 

Untuk mengurangkan kualiti air yang bersih

 

8.      A, B, C dan D adalah sebahagian daripada prinsip dan elemen yang terdapat dalam              reka bentuk.

 A

Kontras

B

Warna

C

Bentuk

D

Harmonis

       Lengkapkan jadual berikut dengan menulis A, B, C dan D dalam ruangan jawapan.

Prinsip reka bentuk

Elemen reka bentuk

 

 

 

 

 9.        Pernyataan di bawah adalah tentang media pengiklanan.


            Pengiklanan dilakukan melalui surat khabar, poster, majalah, brosher dan katalog


            Berdasarkan pernyataan itu, pilih media pengiklanan yang dimasudkan.

A.      Media cetak

B.      Media sosial

C.      Media massa

D.     Media elektronik


Skema Jawapan

1.    B

2.     A= memudahkan kerja

        B= Menjadikan pelajar lebih kreatif dan inovatif

3.    C

4.    Arus Ulang Alik

        Arus terus

5.    D

6.    D

7.    X

        /

        X

8.    Prinsip = Kontras , Harmoni

        Elemen= Warna, Bentuk

9.     A


Wednesday, 16 June 2021

RBT Tingkatan 3 Bab 2 Pembangunan Produk. 2.1.5 Jadual Kerja dan Bajet

Dalam menghasilkan sesuatu produk baru atau mengubahsuaikan produk sedia, perancangan yang sistematik dan teratur sangat penting dan harus diberikan keutamaan. Ini adalah untuk memastikan penghasilan produk itu dapat di laksanakan dengan lancar tampa gangguan dalam tempoh masa yang ditetapkan.

Dalam situasi ini, aspek perancangan jadual kerja dan bajet adalah perkara yang harus ditekankan. Dalam merancang jadual kerja yang sistematik, terdapat beberapa perkara utama yang penting seperti menentukan bentuk jadual yang sesuai dan mudah diikuti, mengumpul dan menyusun aktiviti, merancang anggaran masa, anggaran kos dan sebagainya. Untuk mengetahui dengan lebih lanjut sila tonton video mengenai perancangan jadual kerja dan bajet melalui pautan di bawah. 

Sila klik link atau pautan di bawah untuk keterangan lanjut.

          Perancangan Jadual Kerja dan Bajet

Tuesday, 15 June 2021

Pendidikan Moral Tingkatan 3 Unit 9 Tanggungjawab Sosial

Tanggungjawab Sosial adalah komitmen, kewajiban individu, anggota masyarakat atau syarikat untuk secara sukarela menyumbang kepada masyarakat yang lebih adil dan melindungi alam sekitar tanpa menjejaskan kelestariannya.

Tanggungjawab sosial berpunca dari keperihatinan pihak individu, pihak berkuasa awam dan institusi terhadap kerosakan atau kesan negatif terhadap alam sekitar akibat pembangunan dan kegiatan ekonomi.

Tanggungjawab sosial ini merupakan suatu usaha tidak wajib kepada individu atau organisasi sebab tidak ada kekuatan hukum tetapi ianya merupakan suatu usaha atau sikap kebertanggungjawaban moral kepada semua individu untuk merasa bangga dan kepuasan bila melakukan tanggungjawab tersebut tanpa memikirkan ganjaran kewangan. 

Tanggungjawab sosial tidak boleh diabaikan, kerana amat wajar setiap individu, masyarakat, institusi serta organisasi mengambil sikap matang dengan memupuk serta menyemaikan amalan bermoral ini demi menjadikan warganegara yang perihatin dan mempunyai semangat tanggungjawab sosial. 

Dalam usaha untuk memupuk serta menyemaikan amalan tanggungjawab sosial ini dikalangan masyarakat, kerajaan telah mewajibkan setiap individu mempelajari dan memahami apakah konsep, peranan serta kesan negatif dan positif tanggungjawab sosial ini terhadap alam sekitar amnya dan ekonomi negara. Tanggungjawab sosial telah dimasukkan dalam sukatan pelajaran Pendidikan Moral di sekolah.

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut mengenai tanggungjawab sosial, serta boleh dijadikan bahan pengajaran dan pembelajaran guru dan murid, sila tontonti video melalui pautan di bawah.

Sila klik link di bawah 👇untuk keterangan seterusnya.

                 Tanggungjawab Sosial

Sunday, 13 June 2021

PJK Tingkatan 3 Unit 6 Olahraga Asas

Manusia mempunyai daya pemikiran yang berbeza antara satu sama lain. Dari pemikiran inilah maka terhasil perlakuan seperti berlari, melompat, membaling melontar.  Semakin lama, kemahiran ini diperkembangkan dan dijadikan acara sukan. Tarikan yang ada pada kemahiran sukan ini telah melahirkan istilah Olahraga yang dapat merangkumi acara belari, melompat dan melontar.

Mengikut catatan sejarah, olahraga dipercayai bermula pada 3000 tahun yang lampau di Greece. Oleh itu, olehraga boleh dianggap sebagai sukan yang tertua di dunia.

Sukan dan kemahiran olahraga telah diajar di sekolah dan dipertandingkan di peringkat sekolah rendah dan menengah serta di institut pengajian tinggi di negara kita. Oleh itu pengetahuan tentang kemahiran asas olahraga ini sangat penting  untuk semua murid sekolah. 

Untuk mengetahui dengan lebih lanjut sila tontonti video melalui pautan di bawah.

Sila klik link  di bawah 👇untuk maklumat lanjut.

                Kemahiran Asas Olahraga

Ketahui Lebih Lanjut